Az Európai Számvevőszék megállapítása szerint az agrár-környezetvédelmi
intézkedések ellenőrzése számos speciális problémát vet fel.
1. Azok a gazdálkodók kapnak évente agrár-környezetvédelmi támogatást,
akik vállalják, hogy teljesítik a helyes gazdálkodási gyakorlat
feltételeit és tevékenységükkel a környezetet kedvezően befolyásolják.
Ez a legnagyobb vidékfejlesztési eszköz, aminek keretében a
2000-2006-os időtartamra 13480 millió €-t irányoztak elő.
2. A felülvizsgálat célja annak a felmérése volt, hogy a Bizottság
megfelelő módon garantálja-e, hogy az agrár-környezetvédelmi
támogatásra jogosultak által vállalt kötelezettségek betartása
ellenőrizhető és szakszerűen bizonyított legyen.
3. A felülvizsgálat megállapítása szerint a vidékfejlesztési tervek
jóváhagyása előtt a Bizottság csak részben biztosította az
ellenőrizhetőséget, illetve a tagállamokban működő ellenőrző rendszert
sem vizsgálta meg kellőképpen.
4. A legfőbb probléma az, hogy az éves végrehajtási jelentések –
melyeknek biztosítani kellene az ellenőrzési rendszer elfogulatlanságát
és hatékonyságát – hiányosak és nem megbízhatóak. Még ha hiánytalanok
és hibátlanok is volnának, a kért információ akkor sem biztosítaná az
ellenőrzés elfogulatlanságát és hatékonyságát.
5. A felülvizsgálat által a tagállamokban feltárt esetek a helyszíni
ellenőrzések ütemezésével és bizonyos intézkedések igazolhatóságával
voltak kapcsolatban. Az intézkedéseket a kötelezettségvállalás
időtartamán kívül vagy nem a megfelelő időben vizsgálták. Az általános
intézkedések, mint például az anyag- és energiafelhasználás csökkentése
vagy korlátozása esetén az ellenőrzések nagymértékben a támogatásra
jogosultak nyilatkozataira támaszkodnak, amit nehéz igazolni.
Megelégszenek a nem túl meggyőző szemrevételezéssel. Az ellenőrök –
akik nem mindig rendelkeznek részletes útmutatással – gyakran a saját
tudásukra vagy tapasztalatukra támaszkodnak egy szakvéleményt
megfogalmazása esetén.
6. A Számvevőszék felülvizsgálatából arra lehet következtetni, hogy
agrár-környezetvédelmi intézkedések ellenőrzése speciális problémákat
vet fel, és erőforrás igénye is sokkal nagyobb, mint az első pillérhez
tartozó intézkedések vagy egyéb vidékfejlesztési intézkedések
ellenőrzése esetén.
7. A Bizottságnak, a Tanácsnak és a Parlamentnek az új, 2007-ben
kezdődő tervezési időszakra való tekintettel figyelembe kellene venni
azt az alapelvet, mely szerint, ha egy intézkedést nem lehet
megfelelően ellenőrizni, akkor nem lehet a közkifizetések tárgya.
Az eredeti cikk az alábbi linken található:
Rapid