Sorsolással döntenek, ki kap az uniós forrásból - Jövőre fizetik a tavalyit
A működésképtelenség jeleit mutatja az FVM agrár-környezetgazdálkodási támogatási rendszere.
A pályázati úton (javarészt EU-forrásból származó)
támogatást elnyert gazdák többsége még a tavalyi pénzéhez sem jutott
hozzá. A problémák részben pénzügyi, részben adminisztrációs
természetűek, de a hazai agrár-környezetgazdálkodás eddigi történetében
megfigyelhető a földművelési tárca ellenállása is a programmal szemben.
Eredetileg Nemzeti Agrár-környezetvédelmi Program (ANP) néven, még
2002-ben indították el az ökológiai szempontokat is figyelembe vevő
agrárgazdálkodás támogatási programját. Az eredeti tervek szerint már
az első évben 6,5 milliárd forint jutott volna az ANP-re. A kormány
azonban végül is 2002-ben 2,5, 2003-ban 4 milliárdot adott, tavaly
pedig - ha a tényleges kifizetéseket nézzük - egyetlen fillért sem, és
közben még az odaítélt pénzek egy részét is folyamatosan megpróbálta
átirányítani a búza-, sertés- és tejágazatba. A támogatási gyakorlatban
kifejeződő stratégiát a nagyüzemi agrárlobbin kívül mindenki értetlenül
szemlélte, három ok miatt. Egyrészt az uniós agrárfinanszírozási
rendszer - aminek bevezetése során épp az ANP elindítása lett volna az
egyik állomás - eleve kétpillérű: az egyiket a nálunk abszolutizált
terület-alapú támogatások, a másikat az agrár-környezetvédelmi és
vidékfejlesztési célú pénzek jelentik. Az EU-ban jelenleg a két pillér
támogatási aránya 60:40 százalék, de 2008-ban már 50:50 lesz, és a
trend egyértelműen az agrár-környezetvédelem felértékelődését jelzi.
Magyarországon ezzel ellentétben a második pillér súlya elhanyagolható,
holott - és ez a másik, a stratégia helyességét megkérdőjelező szempont
- az ökológiai gazdálkodásban megtermelt biotermékek korlátlanul
bevihetők (és eladhatók) az uniós piacra, míg például a tej és a búza
forgalmát szigorú kvóták szabályozzák, és mindkettőből jelentős
felesleg van a piacon. A harmadik ok, hogy míg a területalapú
agrátámogatásoknál a pénzt jelentős részben az állami költségvetés
fizeti, az agrár-környezetvédelmi pénzek esetében az EU sokkal
bőkezűbb: 80 százalékot magára vállal, méghozzá mindenféle kvóta és
küszöb nélkül.
A 2004-re elsorvasztott NAP-ot a kormány az EU-tagság pillanatától
kénytelen volt feléleszteni, a Nemzeti Vidékfejlesztési Terv részét
képező támogatási forma jelenleg Agrár-környezetgazdálkodási Intézkedés
néven fut tovább. A bajok azonban az átnevezéssel nem szűntek meg, az
agrártárca eddig képtelennek bizonyult az újra meghirdetett támogatások
folyósítására. Többszöri csúszás után 2004. november 26-ig kellett
beadni a pályázatokat, az első kifizetésre azonban csak az idén
szeptemberben került sor. Eközben a szerződött gazdáknak az öt évre
vállalt környezetvédelmi korlátozásokat természetesen be kellett
tartaniuk. Az akkor beadott 32 ezer igényből több mint 25 ezret
fogadtak el, de az illetékes hivatal kimutatása szerint mostanáig csak
mintegy 13 ezer esetben fizettek. A Népszabadság információja szerint a
többiek (akik közül sokakat nemrég hiánypótlásra szólítottak fel) már
az idén sem kapnak az uniós támogatásból.
Az idén ezt a támogatási formát meg sem hirdette a kormány. A tavalyi
és idei (trükkösen) összevont keret, mintegy 44 milliárd forint
fennmaradó részét a tavaly elfogadott pályázatok kifizetésére
költötték, illetve költik. Lapunk több forrásból megerősített
értesülése szerint azt, hogy a rendben lévő pályázatok közül a
rendelkezésre álló pénz függvényében kinek fizetnek, esetenként
sorsolással döntik el. 2006-ban várhatóan lesz újabb pályázat
(állítólag májusban írják majd ki), ám ennek pénzügyi forrása még
bizonytalan: a támogatásra 26 milliárdot szánnak (a program
meghirdetésekor 30,9 milliárd forintot ígértek), holott csak a korábbi
nyertesek termelésének további finanszírozására ennél több pénz kellene.
Sándor Szilvia, a Magyar Természetvédők Szövetsége szerint a hazai
zöldek több évig tartó felvilágosító munkával igyekeztek rávenni a
termelőket, s most ők is a hitelüket vesztik, hiszen a támogatási
rendszer láthatóan nem funkcionál. Reális veszély, hogy az ökológiai
gazdálkodásban fantáziát látók elkedvetlenednek, de még aggasztóbb,
hogy nem sikerül hozzájutnunk még ahhoz az EU-forráshoz sem, aminek a
lehívását a magyar költségvetési hányad egyébként lehetővé tenné.
Figeczky Gábor, a WWF vidékfejlesztési programvezetője szerint a
programban részt vevő gazdálkodók többszörösen kiszolgáltatott
helyzetbe kerültek. A nyertes pályázatra alapozva elindított
beruházásaikat pénz híján legfeljebb hitelből tudják befejezni,
kártérítést pedig senkitől sem kérhetnek. Míg korábban a NAP keretében
az állam szerződést kötött a pályázókkal a kifizetésekre, most a gazdák
egyoldalúan vállalják a természetvédelmi korlátok betartását, a
támogatásokról pedig szintén egyoldalú határozat születik, vagyis a
termelők semmit sem kérhetnek számon a kifizetőn.
Mint megtudtuk, a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatalnál (MVH)
hozzávetőlegesen 25 ezer agrár-környezetgazdálkodási támogatás
kifizetésére jóváhagyott kérelem van. Ezek közül 13 ezer igénylőnek
október végéig átutalta a támogatást az MVH - tájékoztatta lapunkat
Soproni Horváth Lajos szóvivő. Ez az öszszeg mintegy 19.1 milliárd
forint volt. Ezt a - 2004-re járó - előleget az utolsó fillérig fel
kellett használni ahhoz, hogy Brüsszelből újabb összeget lehessen
lehívni. Az MVH szóvivője szerint most arra várnak, hogy újabb forrást
kapjanak, amiből kifizethetik azt a 12 ezer gazdálkodót, akinek még jár
az agrár-környezetgazdálkodási támogatás. “Ha valakinek nagyon sürgős
ez a támogatás az faktorálhat, hiszen a kezében van a már korábban
kiküldött jóváhagyási határozat, rajta a neki járó támogatási
összeggel. Amenynyiben ezzel bemegy valamelyik bankba, ott minden
további nélkül hitelt vehet fel rá” - mondta a szóvivő.
Ma ülésezik Budapesten a Nemzeti Vidékfejlesztési Terv (NVT) monitoring
bizottsága, ahol az FVM illetékesei beszámolnak a 2007-20013 közötti
időszak agrár- és vidékfejlesztési stratégiájáról. Ennek tervezetét az
agrártárca anélkül készítette el - és terjesztette a kormány
Fejlesztéspolitikai Kabinetje elé -, hogy a társtárcákkal, vagy az
agrár- és zöldszervezetekkel egyeztette volna, ami egyébként EU-előírás
lenne. Ennél is nagyobb baj, hogy az érintettek szerint - akik
véleményüket egy e heti akadémiai tanácskozáson fogalmazták meg -
csapnivaló, és sürgős változtatásra szoruló tervezet született. A
megbeszélésen az összes szakmai érdekképviselet és civil szervezet
képviselője egyetértett azzal, hogy a tervezet nem az ökológiai
szempontokat is figyelembe vevő termelők, hanem egy igen szűk gazdasági
kör érdekeit szolgálja, s mint ilyen, nem azt a célt szolgálja, amit az
Unió finanszírozni kíván. A készülő stratégia a nagy beruházásokra
(raktárak építése, kikötők korszerűsítése) összpontosít a mezőgazdasági
struktúraváltás, az egészséges árut termelő családi vagy kisüzemi
gazdálkodási módok helyett, teljesen hiányzoznak belőle a vidéken élők
helyzetének javítását célzó intézkedések (oktatás, közlekedés,
információhoz való hozzájutás), gazdasági és környezetvédelmi
szempontból fenntarthatatlan elemeket tartalmaz (Duna-Tisza csatorna
kialakítása a vízvisszatartáson alapuló rendszer helyett; óriási
energiaültetvények a mező- és erdőgazdálkodási hulladék felhasználására
alapuló energiatermelés helyett). Ráadásul áttételesen az
élelmiszerfogyasztók egészségét is veszélyezteti, mivel a génkezelt
növények termesztését preferálja az egyébként sokkal piacképesebb
biogazdálkodás rovására.
Forrás: NOL
|