Írta: Geiger
|
2006. január 05. csütörtök 19:32 |
 Január 6, vízkereszt napja, ahogy ezt bizonyára nagyon sokan
tudják, mint ahogy azt is, hogy ez a nap a háromkirályjárás napja, a bibliai
napkeleti bölcseket megszemélyesítő alakoskodók köszöntő szokása. Arról azonban,
hogy milyen összetett ünnep is ez, honnan ered és hogyan került be a keresztény
ünnepek sorába, s hogy régebbi ünnep, mint a karácsony, biztosan kevesebben
tudnak.
Az ünnep fő tárgya a fent említett napkeleti bölcsek tisztelete, a kis Jézus
imádása, ezen túl azonban Jézus megkeresztelkedésének ünnepe is, illetve a kánai
mennyegző csodájáról, a víz borrá változtatásáról való megemlékezés.
Vízkereszt eredetileg Jézus születésének ünnepe, melynek nyomai a III.
századtól fellelhetők, ősibb, mint a karácsony. Az ünnepnap eredeti elnevezése –
Epiphania Domine (az Úr eljövetele) – is erre a tartalomra utal, s már az ókori
görögök vallási kultuszaiban is az istenek megjelenését jelentette, ahol a
nagyobb istenek megjelenését, „ epiphaniáját” évenként megünnepelték.
Vízkereszt Alexandriában keletkezett, ahol január 6-án tartották a szűztől
született Nap (Héliosz – Aión) születésnapját. Ezt a népszerű ünnepet általában
december 25-én ülték meg a hellén világban, Alexandriában azonban téves
számítások és megfigyelések alapján január 6-át tartották a téli napforduló
napjának. Az új kis Nap születését tehát ezen a napon ünnepelték, még azután is,
hogy a naptárt kijavították. Ebbe az ünneplésbe kapcsolódtak be az alexandriai
keresztények is, akik Krisztust látták a sok isten vonását magába olvasztó
Héliosz alakjában. Azoknak a keresztény irányzatoknak a hívei, amelyek szerint
Jézus csak keresztelkedése után vált Isten fiává, január 6-án nem születését,
hanem a Jordán vizében való megkeresztelkedését ünnepelték.
De hogy
kapcsolódik e naphoz a kánai mennyegző csodája?
Folytatás: CSABANET
|